عایشه و زیارت قبور و

اگر زیارت قبور بر زنان حرام است چرا عایشه آن را انجام می داد؟

عن عبد الله بن أبی ملیکة : ( أن عائشة أقبلت ذات یوم من المقابر ، فقلت لها یا أم المؤمنین ، من أین أقبلتِ ؟ قالت : من قبر عبد الرحمن بن أبی بکر ، فقلت لها : ألیس رسول الله ( نهى عن زیارة القبور ؟ قالت : نعم ، ثم أمر بزیارتها ) . رواه الحاکم والبیهقی ، قال عنه البوصیری فی الزوائد : " وإسناده صحیح ورجاله ثقات "( شرح کتاب التوحید للامام محمد بن عبدالوهاب ج1 ص168)

عبدالله بن ابی ملیکه  روایت کرده  است که  روزی عایشه از قبرستان برگشته بود. پس به او گفتم ای ام المومنین از کجا برگشته ای گفت: از قبر عبدالرحمن بن ابی بکر. گفتم: آیا رسول الله از زیارت قبور منع نکرده بود؟ گفت: بله! سپس به زیارت آن دستور داده است.

 

وهابیون با استناد به روایاتی ( که البته در صحیح بخاری و مسلم یافت نمی شوند ) زیارت کردن قبور را بر زنان حرام می دانند .از جمله آن روایات این است که رسول خدا ص فرموده : ( لعن الله زائرات القبور : خداوند لعنت کند زنانی را که به زیارت قبور می روند ) )المصنف از عبدالرزاق 3/569(

نقد دیدگاه وهابیون :

اولا : این حدیث با حدیث دیگری از رسول خدا ص در تعارض است و آن اینکه عایشه گوید رسول خدا ص از زیارت قبور نهی فرمود ، ولی بعدا به آن امر کرد )السنن الکبری 4/78( . ضمن اینکه ذهبی از علمای اهل سنت این حدیث را در حاشیه کتاب المستدرک علی الصحیحین نقل کرده و آن را صحیح دانسته است.
ثانیا : این حدیث با عمل و روش عایشه نیز در تعارض است چرا که بنابر خبری وی قبر برادرش عبد الرحمن را زیارت می کرد . ابن ابی ملیکه می گوید : عایشه را دیدم که قبر برادرش عبد الرحمن بن ابی بکر  را که به طور ناگهانی در حبشی در جنوب مکه درگذشت و در مکه مدفون گردید را زیارت می کرد . همچنین می گوید : روزی عایشه برای زیارت به طرف قبور می رفت ، به او گفتم مگر پیامبر از زیارت قبور نهی نفرموده ؟ وی گفت : اری نهی کرد ولی بعدا به زیارت قبور دستور داد )السنن الکبری4/131)

عن عبد الله بن أبی ملیکة : ( أن عائشة أقبلت ذات یوم من المقابر ، فقلت لها یا أم المؤمنین ، من أین أقبلتِ ؟ قالت : من قبر عبد الرحمن بن أبی بکر ، فقلت لها : ألیس رسول الله ( نهى عن زیارة القبور ؟ قالت : نعم ، ثم أمر بزیارتها ) . رواه الحاکم والبیهقی ، قال عنه البوصیری فی الزوائد : " وإسناده صحیح ورجاله ثقات "( شرح کتاب التوحید للامام محمد بن عبدالوهاب ج1 ص168)

عبدالله بن ابی ملیکه  روایت کرده  است که  روزی عایشه از قبرستان برگشته بود. پس به او گفتم ای ام المومنین از کجا برگشته ای گفت: از قبر عبدالرحمن بن ابی بکر. گفتم: آیا رسول الله از زیارت قبور منع نکرده بود؟ گفت: بله! سپس به زیارت آن دستور داده است.


ثالثا : این حدیث با عمل و روش قطعی حضرت زهرا  که قبر پیامبر خدا  را زیارت می کرد و هر جمعه یا هفته ای دو روز به زیارت قبر حمزه سید الشهدا و دیگر شهدای جنگ احد می رفت در تضاد است .

رابعا : علمای اهل سنت قبل از ابن تیمیه و بعد از او به جواز زیارت قبور برای زنان فتوا داده اند و لعنی را که در حدیث آمده به جهت صبور نبودن زنان در مصیبت از دست دادن عزیزانشان دانسته اند پس اگر زنان در این مصایب صبور باشند و جزع نکنند و زیباییهایشان را به نامحرم نشان ندهند در جواز زیارت قبور برای انان هیچ اشکالی وجود ندارد .

«إِنَّ فاطِمَةَ کانَتْ تَزُورُ قَبْرَ عَمِّها حَمْزَةَ کُلّ جُمُعَةٍ فَتُصَلّی وَتَبْکِی عِنْدَهُ»: سنن الکبرى ، ج4 ، ص132 ؛ مصنف عبدالرزاق ، ج3 ، ص572. 

«فاطمه زهراء ، هر جمعه به زیارت قبر عمویش حمزه مى رفت و آنجا نماز مى خواند و گریه مى کرد .» 
عایشه و زیارت قبور
خامسا : برخی دیگر از علمای اهل سنت این حدیث را به جهت وجود راویان ضعیف در سندش به کلی ضعیف دانسته اند و نقل ان از رسول خدا ص را منکر شده اند . 

در طریق اول ابن خثیم است و گفته  اند که به احادیث او احتجاج و استدلال نمى شود . میزان الاعتدال ، ج2 ، ص459

در طریق دوم باذان است که او هم مورد احتجاج نیست . تهذیب الکمال ، ج4 ، ص6. 

در طریق سوم عمر بن ابى سلمه است که او را هم ضعیف دانسته اند. سیراعلام النبلاء ، ج6 ، ص33.