تقیه بدعت است یا سنت ؟ دلیل جواز تقیه چیست؟ و

زمانی که با یک سنی یا وهابی بحث می کنید، در صورت غلبه ی شما بر آنها، شروع به فحاشی و تهمت زدن به تشیع می کنند که آن هم از اهل سنت و وهابیت امری تازه نیست. یکی از تهمت هایی که در صورت کم آوردن مقابل تشیع می زنند اینکه تشیع بدعت گذار تقیه است. در حالی که تقیه بدعت نیست بلکه روشی است که در صورت ضرورت و خطر جانی یا مالی، یک امر جایز بلکه لازم می شود. مثل جایی که شخصی گرفتار دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد و می داند در صورتی که عقیده ی خود را اظهار نماید حتما کشته خواهد که در اینجا پنهان کردن مذهب از دشمنان واجب می شود.

شاید گفته شود کجای دین ما تقیه را جایز می داند. جواب آسان است همانطور که خداوند در قرآن کریم تقیه جناب عمار بن یاسر را قبول کرده.

 

در آیه 106 سوره نحل چنین امده است:

مَنْ کَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إیمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإیمانِ وَ لکِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْراً فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ

کسانى که بعد از ایمان کافر شوند- بجز آنها که تحت فشار واقع شده ‏اند در حالى که قلبشان آرام و با ایمان است- آرى، آنها که سینه خود را براى پذیرش کفر گشوده ‏اند، غضب خدا بر آنهاست و عذاب عظیمى در انتظارشان است.

طبق اسناد متعدد اهل سنت شان نزول (( من کفر بالله من بعد ایمانه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان)) جناب عمار بن یاسر می باشد.

 

دلیل جواز تقیه

 

برخی از اسناد:

السنن الکبرى - البیهقی - ج 8 - ص 208 – 209- دار الفکر

عمدة القاری - العینی - ج 24 - ص 95 – 96- دار إحیاء التراث العربی

معرفة السنن والآثار - البیهقی - ج 6 - ص 316- دار الکتب العلمیة

جامع البیان - إبن جریر الطبری - ج 7 - ص 355- دار الفکر

معانی القرآن - النحاس - ج 4 - ص 107- جامعة أم القرى

أحکام القرآن - الجصاص - ج 2 - ص 12- دار الکتب العلمیة

تفسیر الثعلبی - الثعلبی - ج 6 - ص 45- دار إحیاء التراث العربی

تفسیر السمعانی - السمعانی - ج 3 - ص 204- دار الوطن - الریاض

تفسیر البغوی - البغوی - ج 3 - ص 86- دار المعرفة

تفسیر العز بن عبد السلام - الإمام عز الدین عبد العزیز بن عبد السلام السلمی الدمشقی الشافعی - ج 2 - ص 205- دار ابن حزم

تفسیر القرطبی - القرطبی - ج 10 - ص 180- دار إحیاء التراث العربی

 

دوستان اهل سنت آیا این آیه نمونه تقیه هست یا نیست؟

اگر هست:

اولا: یک صحابی انجام داده است.

ثانیا: آیه قران نیز تایید کرده است.

پس چرا شما می گویید تقیه بدعت شیعی هست؟