سجده بر خاک یا بر فرش و نجاست؟ و

آن‌چه که قطعی است در زمان رسول خدا (ص) حضرت بنا بر اتفاق شیعه و سنی بر خاک ، سنگ و حصیر سجده می‌کرده و هرگز بر فرش ، سجاده ، لباس و ... که الآن اهل سنت بر آن سجده می‌کنند ، سجده نمی‌کرده است و سجده بر چنین چیزها از بدعت‌هایی است که در میان اهل سنت رایج شده است و سجده ما بر مهر حکم سجده بر زمین و خاک به تأسی از رسول اکرم(ص) است.

 

گروهی چنین می پندارند که سجده بر خاک و یا تربت شهیدان، به معنای پرستش بوده و نوعی شرک است.در پاسخ این پرسش باید یادآور شد که میان دو جمله: السجود للّه و السجود علی الأرض تفاوت روشنی وجود دارد. در حالی که اگر چنین کاری را پرستش سنگ می دانند باید حضرت یعقوب و فرزندانش را که روبروی حضرت یوسف سجده کردند مشرک بدانند ولی مشرک نمی دانند چرا؟ چون آنها برای حضرت یوسف سجده نکردند بلکه سجدا آنها برای خدا بود همانطور سجده ملائکه هم برای خدا بود نه برای حضرت آدم(ع).

اگر قرار باشد که سجده بر مهر شرک باشد ، قطعاً سجده بر فرش ، عمامه ، لباس ، سجاده و ... نیز شرک خواهد بود.

اگر نعوذ بالله شیعیان مهری را که از پاک ترین مکان‌های روی زمین تهیه کرده‌اند ، عبادت می‌کنند ، اهل سنت و وهابی‌ها فرش و سجاده را عبادت می‌کنند . بنا بر نظر اهل سنت چه فرقی است بین سجده بر مهر و سجده بر فرش ؟


شیعه و سنی اتفاق دارند که رسول خدا (ص) بر زمین سجده می کرده :

1- حدیث معروف پیامبر که در صحیح بخاری نیز نقل شده«جعلت لی الارض مسجدا و طهورا»زمین برای من محل سجده و طهارت قرار داده شده(صحیح بخاری ج1ص91- سنن بیهقی ج2ص433)

2- در روایت دیگر از میمونه همسر رسول الله آمده :«و رسول الله یصلی علی خمرة فیسجد»پیغمبر بر قطعه حصیری نماز میخواند و سجده میگذارد(مسند احمد ج6ص331)

3- وعن أبی عبیدة أن ابن مسعود کان لا یصلی أو لا یسجد إلا على الأرض . رواه الطبرانی فی الکبیر .
مجمع الزوائد ، الهیثمی ، ج 2 ، ص 57 . 

4- عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ نَاوِلِینِی الْخُمْرَةَ مِنْ الْمَسْجِدِ قَالَتْ فَقُلْتُ إِنِّی حَائِضٌ فَقَالَ إِنَّ حَیْضَتَکِ لَیْسَتْ فِی یَدِکِ .
)صحیح مسلم ، ج 1 ، ص 168.) 

از عائشه نقل شده است که گفت : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به من فرمودند به من خمرۀ ( حصیر ) سجده را بده . گفتم که من عذر زنانه دارم حضرت پاسخ دادند که عذر تو به دستت مربوط نمی شود.

5- عبد الرزاق صنعنانی از خالد الجهنی نقل می کند :

رأى النبی (صلى الله علیه وآله وسلم ) صهیبا یسجد کأنه یتقی التراب فقال له : تربّ وجهک یا صهیب .

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله ) شخصی به نام صهیب را دید که در هنگام سجده مراقب بود که صورتش به خاک مالیده نشود ، پیامبر به او فرمود : ای صهیب ، صورت را بر خاک بگذار .
(المصنف لعبد الرزاق الصنعانی ، ج1 ، ص391 ، ح1528 و کنز العمال ، ج7 ، ص465 ).

6- إذا کان أحدکم یصلی فلیحسر العمامة عن جبهته .
(السنن الکبری ، ج2 ، ص105)
هر گاه خواستید سجده کنید ، باید عمامه را از پیشانی تان کنار بزنید.

 

حالا ببینیم اهل سنت سجده بر چه چیزی را جایز می دانند:

بزرگان اهل سنت که شیعه را از سجده بر روی مهر و تربت منع می نمایند, سجده بر مدفوع و فضله سگ را جایز می دانند ! 

کتاب قواعد الاحکام نقل میکند: ابوحنیفه و یکی از بزرگان چهارگانه اهل سنت سجده نمودن در نماز بر فضله سگ را جایز دانسته است. (قواعدالاحکام 1/118)

ابو حنیفه: سجده بر بول جایز است!!

بشر بن ولید از ابویوسف از أبوحنیفه نقل کرده که اگر در جاى دو پا (در هنگام نماز)، بیش از یک درهم، ادرار وجود داشته باشد، نمازش باطل مى‌شود؛ ولى اگر همین نجاست در محل سجده باشد، نماز باطل نمى‌شود.

(الطحاوی الحنفی، ابوجعفر أحمد بن محمد بن سلامة (متوفای321هـ)/ الجصاص، مختصر اختلاف العلماء، ج1، ص261، تحقیق: د. عبد الله نذیر أحمد، ناشر: دار البشائر الإسلامیة - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1417هـ)

آدرس هایی در مورد جواز سجده بر نجاسات نزد اهل سنت:

(البخاری، علاء الدین عبد العزیز بن أحمد (متوفای 730هـ)،کشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوی، ج2، ص490، تحقیق: عبد الله محمود محمد عمر، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م.) (الکاسانی الشاشی الحنفی، علاء الدین أبی بکر بن مسعود بن احمد الملقب بملک العلماء (متوفای 587هـ)، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، ج1، ص82، ناشر: دار الکتاب العربی - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1982م.)

 

حال از علماى اهل سنت سؤال مى‌کنیم: 

کدام بهتر است؛ سجده بر تربت پاک سید الشهداء علیه السلام، یا سجده بر نجاسات؟


نوشته: قاسم عبداللهی